افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 10 April , 2024

مزار خوشدل تهرانی شاعر و موذن زاده مداح اهل بیت در آستان شیخ صدوق گلباران شد

  • کد خبر : 12975
  • 14 مرداد 1401 - 18:00
مزار خوشدل تهرانی شاعر و موذن زاده مداح اهل بیت در آستان شیخ صدوق گلباران شد
مقارن با شب های محرم الحرام از دومرثیه سرا و مداح اهل بیت مدفون در جوار آستان شیخ صدوق تجلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم ری، در این آیین یاد و خاطره مرحوم علی اکبر خوشدل تهرانی سراینده شعر بزرگ “فلسفه شاه دین این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است” و “ای ساقی لب تشنگان” با تجمع زائران و خادمان شیخ صدوق بر مزار این مرثیه سرا، با اهدای گل و قرائت فاتحه گرامی داشته شد.

استاد علی اکبر خوشدل تهرانی در سال ۱۲۹۳ در تهران به دنیا آمد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه، به فراگیری علوم قدیمه پرداخت و صرف، نحو، فقه، اصول، معانی، بیان، بدیع، حکمت و منطق را آموخت. خوشدل سپس به سیر و سیاحت روی آورد و به مدت سی سالِ تمام، ایران، عراق، مصر، ترکیه، حجاز، افغانستان، پاکستان و هندوستان را به پای شوق طی نمود و چهار بار به زیارت خانه خدا رفت.

وی از آن پس در تهران ماندگار شد و به شعر و شاعری پرداخت. علی اکبر خوشدل، در غزل و قصیده و قطعه و مثنوی، شعر می‌ سرود. خوشدل بیشتر به عنوان یک شاعر مذهبی و مدیحه‌ سرا شناخته شده است. چنان که مدایح و مراثی فراوانی که در حق اهل بیت(ع) سروده، معروف است و در محافل و مجالس مذهبی خوانده می ‌شوند.

این ذاکر اهل بیت سرانجام در سال ۱۳۶۵ در ۷۲ سالگی درگذشت و در آستانه شیخ صدوق در ری مدفون شد.

مزار خوشدل تهرانی شاعر و موذن زاده مداح اهل بیت در آستان شیخ صدوق گلباران شد

براساس این گزارش، به همین مناسبت آیین پاسداشت موذن و ذاکر ابا عبدالله الحسین مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی نیز با تجمع عزاداران سالار شهیدان و مرثیه سرایی بر مزار او برگزار شد.

رحیم مؤذن‌زاده، سال ۱۳۰۴ در اردبیل متولد شد. در کودکی به مکتب‌خانه رفت و تحت نظر «میرزا عزیز»، قرآن و دستگاه‌های موسیقی ایرانی را فراگرفت. او پس از فراگیری اصول آواز و اذان‌گویی همراه با پدرش، در مسجد اردبیل به اذان‌گویی و نوحه‌خوانی مشغول شد.

وی بعدها برای ادامه تحصیلات خارج فقه به قم مشرف شد و در حرم حضرت فاطمه معصومه اذان می گفت. اذان موذن زاده اردبیلی به عنوان آثار معنوی به ثبت رسیده است. وی که در سال ۸۴ جان به جان آفرین تسلیم کرد در آرامستان ابن بابویه و در جوار آستان شیخ صدوق مدفون است.

لینک کوتاه : https://nasimrey.ir/?p=12975

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ری منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.