افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 5 July , 2024
رییس اداره حفاظت محیط زیست ری:

فاضلاب خانگی و صنعتی وارد دریاچه فشافویه می شود

  • کد خبر : 5096
  • 01 اسفند 1400 - 13:49
فاضلاب خانگی و صنعتی وارد دریاچه فشافویه می شود
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری با اشاره به آلودگی آب دریاچه فشافویه، گفت: فاضلاب خام خانگی و صنعتی پس از ورود به رودخانه های کن و کرج وارد این دریاچه می شود.

علیرضا فاضلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: وجود اترجنت (کف حاصل از مواد شوینده) و چربی و سایر آلودگی ها در آب سد فشافویه نشان از آلودگی آن به انواع فاضلاب صنعتی و خانگی است.

وی با بیان اینکه وجود فاضلاب در آب دریاچه سد فشافویه موجب مرگ ماهی ها و سایر موجودات زنده در آن می شود، عنوان کرد: این سد در طول سالیان گذشته مقصد پرندگان مهاجر بود که امسال حضور این پرندگان کم رنگ تر از سال های قبل بود.

فاضلی اضافه کرد: کیفیت خروجی آب سد فشافویه قابل قبول بوده ولی این موضوع در اثر خودپالایی طبیعی دریاچه صورت گرفته است و دلیلی بر اینکه آب رودخانه های ورودی به آن آلوده به فاضلاب نیستند نمی شود.

وی یکی از مراکز آلوده کننده آب دریاچه سد فشافویه را مجتمع دام گستر عنوان کرد و افزود: این مجتمع بیش از ۱۰۰ واحد دامداری بزرگ مقیاس را در خود جای داده که متاسفانه هیچکدام دارای تصفیه خانه استاندار نیستند و همین مساله موجب ورود فاضلاب صنعتی به داخل دریاچه می شود.

فاضلی یادآور شد: اداره محیط زیست شهرستان ری در طول سالیان گذشته چندین مرحله اخطاریه زیست محیطی به این دامداری ها داده و حتی مالکان دامداری ها را به دادگاه معرفی کرده است ولی هنوز اقدام مفیدی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه دریاچه سد فشافویه از رودخانه های کن و کرج تغذیه می شود، ابراز کرد: وجود واترجت(کف حاصل از مواد شوینده) در آب دریاچه نشان دهنده ورود فاضلاب خام خانگی به این رودخانه ها است که احتمالا در خارج از محدوده شهرستان ری آلوده می شوند.

فاضلی تاکید کرد: برای پاکسازی آب دریاچه سد فشافویه از انواع فاضلاب علاوه بر نظارت اداره محیط زیست شهرستان ری نیاز به یک عزم استانی است.

وی با اشاره به اینکه آب سد فشافویه علاوه بر پرورش ماهی در ماه های گرم سال برای مصارف کشاورزی مصرف می شود، اظهار داشت: آلودگی آب در دریاچه در دراز مدت اگر استمرار یابد موجب آلودگی اراضی کشاورزی بخش حسن آباد فشافویه می شود.

به گزارش ایرنا، دریاچه مصنوعی فشافویه در بخش فشافویه شهرستان ری استان تهران قرار دارد که در سال ۱۳۸۵ خورشیدی ساخته شده و حدود هفت هکتار مساحت دارد. در سال ۱۳۸۷ خورشیدی امکاناتی برای تفریحات آبی به دریاچه فشافویه آورده شد و عملیات عمرانی در آنجا آغاز و راه ‌اندازی شد.

شهرستان ری با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر در جنوب استان تهران واقع شده است.

لینک کوتاه : https://nasimrey.ir/?p=5096

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ری منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.