افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 5 July , 2024

خاک‌ خوری مجموعه عظیم ایوان ری/ وقتی شهردار به وعده‌هایش عمل نمی‌کند و تذکر می‌گیرد!

  • کد خبر : 8052
  • 16 فروردین 1401 - 12:58
خاک‌ خوری مجموعه عظیم ایوان ری/ وقتی شهردار به وعده‌هایش عمل نمی‌کند و تذکر می‌گیرد!
درحالیکه یکی از شعارهای شهردار تهران برای شروع فعالیت تغییر چهره کاریکاتوری شهر و رفع اختلاف طبقاتی بین شمال و جنوب شهر بود بزرگترین مجموعه فرهنگی در شهر ری خاک می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم ری، اواخر دهه 70 که کلنگ مجموعه ایوان ری در محله ظهیر‌آباد که روزگاری در مسیر بازرگانان جاده ابریشم بود به زمین خورد، سازندگان و طراحان آن امید به رونق این راه  داشتند.

در همجواری برج طغرل‌بیگ که در شکوه و زیبایی حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ بنای حلزونی شکل ایوان ری قرار دارد که  به دلیل کمبود بودجه و مشکلاتی که زمان گودبرداری آن پیش آمد، بیشتر از ۲۰ سال به طول انجامید و کشدار شدن ساخت آن مشکلات و آسیب‌های‌ریز و درشت را به اهالی ظهیرآباد تحمیل کرد.

به گفته برخی ساکنان این محله طولانی شدن ساخت این مجموعه پای معتادان و افراد ناباب را به محله باز کرده است. قبلاً ساختمان نیمه‌کاره ایوان ری پاتوق آنها بود و پس از ساخت این بنا، پرسه آنها در برج طغرل بیشتر شده است.

اگرچه براساس شواهد عینی تعداد بازدید‌گنندگان برج طغرل انگشت‌شمار است و از زمانی هم که کرونا شیوع پیدا کرده خلوت‌تر شده است؛ اما باتوجه به موقعیت و فضای وسیع این مجموعه اگر ایوان ری بهره‌برداری شود، مراجعان آن از برج هم دیدن می‌کنند و این مکان گردشگری هم جان می‌گیرد.

اما بعد از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی بازارها و مراکز فرهنگی نقاط مختلف شهر باز شدند، اما محله ظهیرآباد هنوز سوت و کور است و مجموعه ایوان ری فعال نشده است.

پس از مراسم افتتاحیه مجموعه ایوان ری که اوایل خرداد سال گذشته برگزار شد و حتی پیشتر از آن تعداد زیادی از تاریخ‌شناسان و اهالی فرهنگ ری با مدیریت شهری وقت، اتاق فکر پر و پیمانی تشکیل دادند و درباره شیوه اداره مجموعه، کارکرد بخش‌های مختلف ایوان ری و… مفصل بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری موج، در همین راستا احمد ابوحمزه که از شرکت‌کنندگان این اتاق فکر بوده، می‌گوید: در این اتاق فکر که در ۴ جلسه برگزار شد، افرادی مانند ماجدی، سید امیرحسین طباطبایی، دبیری‌نژاد، نصرتی و کی‌قباد، از استادان فرهنگ و تاریخ، حضور داشتند و ابعاد مختلف فعالیت مجموعه ایوان ری مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی حاصل اتاق فکر مصوبات کاملی بود که برای چگونگی فعالیت مجموعه جای هیچ تعلل و اما و اگری باقی نمی‌گذاشت، اما با گذشت ماه‌ها، مصوبات اجرا نشده بر زمین ماند و انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته است.

 مجموعه ایوان ری هنوز به شهرداری واگذار نشده است

به گزارش خبرگزاری موج، شاهین معبودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردارمنطقه ۲۰ می‌گوید: مجموعه ایوان ری هنوز از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به شهرداری منطقه ۲۰ واگذار نشده، اما نامه‌نگاری‌های لازم برای واگذاری انجام شده و در حال پیگیری هستیم؛ البته ساخت مجموعه نواقصی هم دارد که پس از واگذاری ایوان ری این نواقص رفع و فعالیت مجموعه آغاز می‌شود.

رشد کاریکاتوری در شهر ادامه دارد

باتوجه به این‌که شهردار منتخب تهران در دومین جلسه اعضای شورای ششم شهر گفته بود رشد کنونی شهر یک رشد کاریکاتوری است و باید تلاش کنیم شهر را عادلانه و به صورت موزون در ابعاد مختلف داشته باشیم و از گسل خدماتی و فاصله طبقاتی در تهران با عنوان  چالش بزرگ این کلان‌شهر یاد کرده بود با گذشت بیش از 6 ماه مدیریت اتفقی برای مجموعه ایوان ری که در جنوب شهر قرار دارد و بهره‌برداری و راه‌اندازی آن پیامدهای مثبت و تاثیرگذاری برای مردم مناطق جنوبی خواهد داشت هیچ اتفاقی رقم نخورده است.

صحبت‌های شهردار در خصوص کاهش اختلاف طبقاتی بین شمال و جنوب شهر تنها به این جلسه محدود نشد، بلکه در جلسه مشترکی که با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم داشته است، بار دیگر به صراحت از گسل فقیر و غنی در تهران یاد کرده و گفته است، در بعد شهروندی، فاصله فقر و غنا به معنای واقعی در شهر مشهود است و تهران با شهر مطلوب فاصله جدی دارد و باید با تعیین راهبرد‌ها و سیاست‌های دقیق شفاف‌سازی کنیم.

به گزارش خبرگزاری موج، البته در آخرین روزهای سال‌ گذشته فرماندار ویژه شهرستان ری هم با اشاره به احداث مجموعه فرهنگی ایوان ری خاطرنشان می‌کند: باید برای این بنا هیئت امنا از شهرری تشکیل شود و مسئولان مربوطه برای این مجموعه که دارای ظرفیت های زیادی است برنامه ریزی کنند تا مردم منطقه و به ویژه جوانان بتوانند از آن استفاده کنند.

تذکر عضو شورای شهر به بی‌توجهی شهردار به مناطق جنوب شهر

بی‌توجهی شهرداری به ایوان ری تا جایی ادامه داشت که در اولین جلسه شورای شهر در سال جدید که شهرداری برای ارائه گزارش از عملکرد 6 ماهه خود حاضر شده بود، احمد صادقی، عضو شورای شهر پس از استماع گزارش، در تذکری خطاب به شهردار عنوان می‌کند: موضوعاتی که در گزارش اشاره شد عمدتا مربوط به مناطق مرکزی و شمالی تهران بود و مناطق جنوبی و ری از این موارد بی بهره بودند. در ایام تعطیلات در شهر ری نه خبری از فرش گل بود و نه خبری از کاروان‌های نوروزی و این در حالی است که ما قول داده بودیم مناطق جنوبی را ویژه ببینیم!

صادقی با تاکید‌بر این‌که در گذشته رسم بود که وقتی اتوبوسی خریداری می‌شود اتوبوس دست دوم را به ری  اختصاص دهند و یا مخازن زباله نو که خریداری می‌شد برای مناطق شمالی بود و دست دوم برای شهر ری؛ این سنت‌ها باید شکسته شود؛ ادامه می‌دهد: وقتی برنامه‌های نوروزی در منطقه ۲۰ اجرا نمی شود، یعنی یا شهرداری منطقه ۲۰ کوتاهی کرده که در این‌صورت باید برخورد شود و یا منطقه ۲۰ در این طرح دیده نشده که این هم عذر بدتر از گناه است.

به گفته این عضو شورای شهر، امروز وقتی برنامه‌ای در برج میلاد باشد یک شهروند ساکن ری باید مشکلات فراوانی از جمله آلودگی هوا و ترافیک و دوری مسافت را به جان بخرد تا خود را بدان جا برساند در حالی که در شهرری ظرفیت‌های خوبی نظیر مجموعه ایوان ری وجود دارد که می‌بایست هر چه سریعتر راه اندازی شود تا شهروندان این منطقه نیز از آن بهره‌مند شوند.

با توجه به تذکر رئیس کمیته شفافیت شورای شهر به شهردار تهران، حال باید منتظر ماند و دید که آیا برای مجموعه ایوان ری که قابلیت‌های متعددی دارد به جهت رفاه و بهره‌برداری شهروندان جنوب شهر اتفاقی رقم می‌خود یا خیر؟

لینک کوتاه : https://nasimrey.ir/?p=8052

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ری منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.