افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 18 May , 2024

گذر از بحران کم آبی با فرهنگ سازی در هفته صرفه جویی

  • کد خبر : 10686
  • 01 تیر 1401 - 11:28
گذر از بحران کم آبی با فرهنگ سازی در هفته صرفه جویی
هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با شعار «آب لبخند زندگی» تلاش دارد تا فرهنگ صحیح استفاده از آب را در کشورمان نهادینه کرده و جامعه را نسبت به حفظ ارزش آب در این شرایط بحرانی حساس‌تر از گذشته کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم ری، هرساله اول تیرماه با فرا رسیدن فصل تابستان و روزهای گرم سال و با توجه به اهمیت صرفه جویی و مدیریت مصرف آب و انرژی، هفته‌ای به نام صرفه‌جویی درمصرف آب نام گذاری می‌شود تا برای گذر از روز های سخت تابستان به مدیریت مصرف توجه جدی تری شود.

اما امسال این هفته در استان تهران درحالی آغاز شد که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، امسال دومین سال خشکسالی را پشت سر می‌گذاریم و در استان تهران نسبت به سال قبل حدود ۳۲ درصد کسری بارندگی داریم و این آمار به روشنی گویای وضعیت نامطلوب منابع آب تهران است.

همچنین، تازه ترین گزارش شرکت آب منطقه ای  استان تهران نیز حکایت از آن دارد که حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین کننده آب استان با کاهش ۱۴۶ میلیون مترمکعبی در مقایسه با روزهای مشابه سال گذشته مواجه بوده و به حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

براین اساس برنامه های مختلفی در این هفته به منظور ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و جلب مشارکت شهروندان در جهت مدیریت مصارف و حفظ منابع آبی برگزار می شود.

یکی از این برنامه ها، فراخوان عمومی مدیریت مصرف آب است تا قشرهای مختلف جامعه در طول این هفته به گام نهادن در مسیر بهینه سازی و مدیریت مصرف آب توجه بیشتری داشته باشند.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای منطقه۶- شهرری، با اشاره به اینکه استان تهران در سال جاری از کم بارش ترین نقاط کشور بوده و با کمبود شدید منابع آبی در منطقه مواجه هستیم گفت: امسال نیز به دلیل مواجه شدن با دومین سال خشکسالی و کاهش شدید حجم بارش ها و نزولات آسمانی که کاهش حجم منابع آبی را در پی داشته است؛ اهمیت توجه و بزرگداشت این هفته، با توجه به در پیش بودن تابستانی سخت و کم بارش و لزوم جلب مشارکت همگانی برای مدیریت و گذر از تنش آبی روزها و ماه های آینده، بیش از گذشته نمایان شده است.

مرتضی فخاری افزود: ایجاد حساسیت و جلب مشارکت اصحاب خبر و رسانه‌ها با هدف استفاده گسترده‌تر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی، جلب مشارکت و  جذب افکار عمومی و ایجاد حساسیت در زمینه منابع حیاتی کشور و جلب مشارکت تمامی شهروندان در امر مدیریت و بهینه سازی مصرف آب، از مهم ترین اهداف برگزاری این هفته است.

وی ادامه داد :تا تمام نگاه ها و توجهات در این هفته  به موضوع آب و صرفه جویی جلب شود و قشرهای مختلف جامعه در طول این هفته از طریق برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و آموزشی با حساسیت ها و دغدغه های بخش آب به ویژه کمبود شدید منابع آبی و لزوم صرفه جویی  ۱۰ تا ۱۵ درصدی آشنا شده و در فراخوانی عمومی، به گام نهادن در مسیر بهینه سازی و مدیریت مصرف دعوت شوند.

 گذر از بحران کم آبی با فرهنگ سازی در هفته صرفه جویی

به گزارش ایرنا، عناوین روز های هفته صرفه جویی  امسال که از ۱تا ۷ تیرماه با شعار «آب لبخند زندگی» برگزارمی شود، به شرح ذیل است:

چهارشنبه اول تیرماه؛ بهره وری، مدیریت تقاضا و اقتصاد آب

پنجشنبه دوم تیرماه؛زنان، سبک زندگی، آموزه های دینی و تغییر رفتار مصرف آب

جمعه سوم تیرماه؛ مشارکت مردمی، یاریگری آب ‌محور و توسعه پایدار

شنبه چهارم تیرماه؛ صنعت دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی  و استفاده بهینه از آب و پساب

یکشنبه پنجم تیرماه؛ رسانه، شفافیت اطلاعات و مطالبه‌گری مصرف بهینه آب

دوشنبه ششم تیرماه؛ ارزش آب، انرژی و محیط زیست در پایداری سرزمین

سه‌شنبه هفتم تیرماه؛ عدالت اجتماعی، محرومیت‌زدایی و بهره‌وری حداکثری منابع آب شرب

لینک کوتاه : https://nasimrey.ir/?p=10686

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ری منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.