افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 7 May , 2024

برداشت بی‌رویه از رودخانه شور و شیرین‌

  • کد خبر : 5767
  • 09 اسفند 1400 - 10:52
برداشت بی‌رویه از رودخانه شور و شیرین‌
- برداشت بی‌رویه از رودخانه شور و شیرین در ری و ورامین سبب نابودی تالاب بند علیخان شهرستان ورامین شده و این شهرستان در سال‌های آینده با مشکلاتی از جمله ریزگردها روبرو می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم ری، سال‌ها کشاورزان و عشایر جنوب ورامین از کمبود آب برای دام و کشت خود گلایه دارند و این در حالی است که مسیر رودخانه شور و شیرین به جنوب ورامین می‌رسد.اما چند سالی است که کشاورزان از خشکی رودخانه خبر می‌دهند و همین امر سبب عدم کشت صدها هکتار از اراضی جنوب ورامین شده است.

در نگاه نخست، مشکل خشکسالی و کمبود بارش به ذهن‌ها خطور کرده است اما با بررسی دقیق متوجه می‌شویم عدم مدیریت در منابع آب و مدیریت رودخانه هم در این امر بی‌تأثیر نیست.

یکی از کشاورزان شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سال‌هاست که کشاورزان در جنوب ورامین با کمبود منابع آب روبرو هستند و رودخانه شور و شیرین در سال‌های گذشته یکی از منابع تأمین آب کشاورزی این اراضی بوده است.

وی افزود: اداره جهاد کشاورزی امسال به تعدادی از کشاورزان اعلام کرد، برای تأمین نهاده‌های دامی و محصولات مهم کشور به کشت کلزا و گندم اقدام کنیم اما پس از مدتی، از رودخانه شور و شیرین آب برای اراضی نرسید.

وی بیان کرد: سال‌هاست به مسئولان می‌گوییم در بالادست رودخانه شور و شیرین شاهد سرقت آب در اطراف شهرری و حسن‌آباد فشافویه هستیم اما تاکنون اقدامی از سوی مسئولین انجام نشده است.

این کشاورز افزود:در سال‌های پیش مصوباتی برای تقسیم عادلانه آب بین کشاورزان و سهم محیط‌زیست انجام شده که هیچ‌ کدام آن‌ها اجرایی نشده است.

 در همین راستا فرماندار شهرستان ورامین اقدام به بازدید میدانی از مسیر رودخانه شور و شیرین از مبدأ ورودی به شهرستان ورامین (روستای اقبالیه و نشاطیه) تا منطقه حفاظت شده بند علیخان پرداخت.

مجید درویشی در این بازدید که از مجرای ورودی آب و کانال‌های بهره‌برداری از طول مسیر انجام شد در جلسه مشترک با دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان کشاورزان و عشایر اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر به دلیل رعایت نکردن حق‌آبه‌های مشخص شده در سنوات گذشته هیچ آبی از رودخانه شور و شیرین به مرتع و تالاب بندعلیخان نمی‌رسد و این موضوع سبب خشکی آن شده است.

وی افزود: براساس تقسیم‌بندی انجام شده حجم آب رودخانه شور و شیرین به سه سهم 30 درصد کشاورزان شهر ری، 30 درصد کشاورزان ورامین و 40 درصد سهم مرتع و تالاب بندعلیخان است که متأسفانه به دلیل برداشت بی‌رویه در طول مسیر از آب این رودخانه هیچ سهمی به مرتع و تالاب بند علیخان اختصاص نیافته و این امر باعث از بین رفتن این منبع ارزشمند محیط‌ زیست شده است.

درویشی با اشاره به مشخص نبودن متولی تحقق تقسیم‌بندی آب رودخانه با بیان اینکه باید تکلیف ادارات متولی این امر به‌زودی مشخص شود افزود: در صورت نابودی این تالاب شهرستان ورامین در سال‌های آینده با مشکلات عدیده‌ای از جمله ریزگردها روبه‌رو می‌شود.

لینک کوتاه : https://nasimrey.ir/?p=5767

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ری منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.