افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 16 May , 2024
استاندار تهران:

موتورسیکلت‌ها سهم زیادی در ایجاد آلودگی هوا دارند/ شرکت نفت مکلف به تسریع طرح «کهاب» شد

  • کد خبر : 16209
  • 28 مهر 1401 - 12:48
موتورسیکلت‌ها سهم زیادی در ایجاد آلودگی هوا دارند/ شرکت نفت مکلف به تسریع طرح «کهاب» شد
استاندار تهران با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها نقش زیادی در آلودگی دارند، گفت: با توجه به اینکه حدود 4 میلیون موتورسیکلت داریم لذا لازم است طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با کاربراتوری اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم ری، محسن منصوری استاندار تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با تشدید پدیده آلودگی هوا و افزایش آلایندگی مواجه هستیم اظهار کرد: اخیرا موضوع آلودگی هوا در تهران بیشتر ناشی از ورود ریزگردها از غرب کشور است؛ اما به طور کلی مسئله آلودگی هوا در تهران ناشی از دو موضوع منابع آلاینده در زمستان همچون خودروها و موضوع پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار است که در دیگر فصول سال نیز رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در مورد تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال بحث و گفت‌وگو شد، افزود: تکالیف دستگاه‌های مختلف در قانون به روشنی مشخص شده و برخی دستگاه‌ها نیز موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده‌اند، اما به طور مشخص در این جلسه تاکید شد که مجموعه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی طرح کهاب یعنی کنترل و هدایت بخارات و خروجی‌های بنزین که موجب ایجاد بخشی از آلودگی هستند را در برنامه مشخص ارائه کند، البته این کار آغاز شده اما سرعت آن باید افزایش پیدا کند.

مازوت سوزها دور از تهران فعالیت کنند

استاندار تهران در مورد گازرسانی در حوزه صنایع عنوان کرد: باید توزیع گاز در صنایع به گونه‌ای باشد که صنایع به مازوت سوزی روی نیاورند، لذا در این حوزه باید تدبیری انجام شود تا موضوع کنترل شود و اگر به هر دلیلی با اخذ مجوز مقرر شد صنایعی از این فرآیند استفاده کند، باید تدبیر شود که بیشترین فاصله را با تهران داشته باشد.

منصوری ادامه داد: در مورد معاینه فنی خودروها مقرر شد، نظارت و کنترل دقیق‌تری صورت گیرد، چرا که بعضا برخی خودروها برای اخذ گواهی معاینه فنی به شهرستان‌های اطراف مراجعه می‌کنند و این در شرایطی است که در این شهرستان‌ها حساسیت‌ها نسبت به این موضوع کمتر است، لذا باید هر شهری با توجه به شرایط خود شاخص‌های کنترلی را تعیین کند.

وی تاکید کرد: سومین پاییز خشک را پیش رو داریم که بارندگی کمتر، موجب تشدید آلایندگی‌ها می‌شود و دستگاه‌ها تکلیف سنگین‌تری بر عهده دارند.

موتورسیکلت برقی یکی از راه حل های کاهش آلودگی هوا

استاندار تهران خاطرنشان کرد: ۳۰ تا ۳۲ درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت همچون کارخانه‌ها و ۶۸ تا ۷۰درصد آلودگی تهران سهم منابع متحرک همچون اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که در این میان موتورسیکلت‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، چرا که اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد، چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند.

منصوری گفت: حدود ۴ میلیون موتور سیکلت و ۴ تا ۴ و نیم میلیون خودرو داریم؛ به عبارت دیگر در تهران به ازای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم. لذا باید در این حوزه برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. در برنامه‌ها تاکید شده که موتورسیکلت‌های برقی با کاربراتوری جایگزین شوند و امیدواریم در برنامه‌ای دو تا سه ساله این مشکل را حل کنیم.

لینک کوتاه : https://nasimrey.ir/?p=16209

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ری منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.