افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024
رئیس ستاد گردشگری تهران:

ثبت ملی کل مجموعه “بی‌بی شهربانو” شهرری مطالبه‌ای عمومی است

  • کد خبر : 16180
  • 27 مهر 1401 - 17:45
ثبت ملی کل مجموعه “بی‌بی شهربانو” شهرری مطالبه‌ای عمومی است
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با بیان اینکه آرامگاه بی بی شهربانو در گذشته ثبت ملی شده است، گفت: باید کل این مجموعه و اطرافش نیز ثبت ملی شود و این مهم یک مطالبه عمومی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم ری، مهرشاد کاظمی روز چهارشنبه در آئین رونمایی از کتاب سردرمقدس در موزه محل موزه حرم عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: در گذشته بی بی شهربانو ثبت ملی شده اما باید اطراف آن هم ثبت ملی شده تا این مجموعه حفظ شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این زمینه کارهای اولیه انجام و برآورد نیازهای (پروپوزال) آن در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تصویب شده اما ۲ سال است که در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مانده و امیدواریم بتوانیم که کل مجموعه بی بی شهربانو را ثبت ملی کنیم چراکه این موضوع، یک مطالبه عمومی است.

کاظمی این را هم گفت که ستاد گردشگری شهرداری تهران آماده چاپ و کمک به پژوهش های است که در مورد و میراث ری انجام می شود.

وی اظهار داشت: شهرری قدمت چندین هزار ساله دارد و نمی توان ایران را معرفی کرد و از ری نگفت بنابراین باید گردشگری در شهرری تقویت شود.

این مسئول ادامه داد: روایت های زیادی در مورد ری است و در منابع یونانی آمده است که از اولین شهرهای دنیا و جزو ۱۰ شهر اساطیری بوده که این موضوع، باعث افتخار ایران زمین ما است.

به گفته کاظمی، این شهر جنگ های و تاریخ زیادی به خود دیده و باید اذعان کرد که تهران پیشینه خود را مدیون ری است چراکه پس از حمله مغول، اهالی ری به روستاهای شمالی که همان تهران کنونی است، کوچ کردند.

به گزارش ایرنا ، کوه تاریخی بی‌بی‌شهربانو میراث طبیعی شهرری و جنوب پایتخت است که هسته اصلی معماری بنای تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است و از بالای کوه آثار باستانی شهرری مانند دژ رشکان، رصدخانه قدیمی به چشم می‌خورند که با کوه بی‌بی‌شهربانو یک مجموعه و قطب گردشگری شهرری را به وجود می‌آورند.

منطقه ۲۰ (شهرری) جنوبی‌ترین منطقه شهری شهرداری تهران است و دارای پنج ناحیه داخل محدوده و ۲ ناحیه خارج محدوده و ۲۱ محله است.

کتاب سردر مقدس با حضور حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) و سیدمحمد ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ و مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران امروز چهارشنبه طی مراسمی رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://nasimrey.ir/?p=16180

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ری منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.