افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 16 May , 2024

جولان پسماندسوزان فشافویه در خلاء نهادهای نظارتی

  • کد خبر : 3127
  • 06 بهمن 1400 - 10:20
جولان پسماندسوزان فشافویه در خلاء نهادهای نظارتی
گردنه‌های حسن‌آباد، نعلبندان و بخش‌های زیادی از حاشیه شهرهای کهریزک و حسن‌آباد فشافویه در شهرستان ری به دلیل نظارت کم دستگاه‌های اجرایی، حمل زباله‌های تهران به آرادکوه و وجود تعداد زیاد مراکز تفکیک زباله‌ به محلی برای جولان پسماندسوزان در ساعت‌های پایانی شب تبدیل شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم ری، پسماندسوزان در ساعات پایانی شب با حمل انواع پسماند از جمله لاستیک خودروهای سبک و سنگین، سیم و کابل های روکش دار به گردنه های نعلبندان، حسن آباد و مناطق نزدیک به آن اقدام به سوزاندن برای استحصال سیم های فلزی می کنند.

این پدیده در شهرهای جنوبی تهران ضمن اینکه موجب آلودگی شدید هوا و خاک منطقه شده موجب انتشار بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام خمینی(ع) و محدوده شهری حسن آباد و کهریزک نیز می شود، با این حال به دلیل تعداد زیاد افراد سودجوی فعال در این کار و وسعت سرزمینی بخش حسن آباد فشافویه در شهرستان ری عملا اقدامات قهری و برخوردی توسط ادارات حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی و بخشداری ها بی نتیجه است و فقط گاهی موجب کاهش پسماندسوزی می شود.

هم اکنون این پدیده کاذب که بر اساس ماده ۲۰ قانون مدیریت پسماند و هوای پاک ممنوع است از مرز هشدار گذشته و تبدیل به یک معضلی شده است که مردم شهرهای جنوبی پایتخت به صورت روزانه با آن مواجه هستند و نفس این شهرها را گرفته است.

پسماندسوزی حاشیه شهرهای جنوبی تهران در حالی  رخ می دهد که از چندین سال قبل کارگروه ویژه ای برای رفع بوی نامطبوع اتوبان تهران ـ قم حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا کلان شهر تهران تشکیل شده است.

پسماند سوزی نفس مردم حسن آباد فشافویه را به شماره انداخته است

یک فعال اجتماعی در بخش حسن آباد فشافویه در این باره  گفت: پسماند سوزی در گردنه حسن آباد، گردنه نعلبندان و اطراف شهر حسن آباد با انتشار دود غلیط و بوی نامطبوع موجب آلودگی شدید هوای منطقه و به شماره انداختن نفس مردم شده است.

اکبر قنبری با بیان اینکه میزان پسماند سوزی کم و زیاد می شود ولی هرگز متوقف نمی شود، خاطرنشان کرد: پسماند سوزان در غفلت مسئولان در عصرها، لاستیک خودروهای سبک و سنگین، سیم و کابل های روکش دار و گاهی نیز پسماندهای برخی از واحدهای صنعتی شهرک شمس آباد را به آتش می کشند و در ساعات ابتدایی صبح قبل از طلوع آفتاب برای استحصال سیم های فلزی به محل مراجعه می کنند.

وی اضافه کرد: اتباع خارجی غیرمجاز، معتادان متجاهر و برخی افراد سودجو از جمله کسانی هستند که برای اهداف و منافع شخصی خود، محیط زیست و جان مردم را قربانی می کنند.

قنبری با اشاره به اینکه در گذشته اداره محیط زیست شهرستان ری با همکاری بخشداری و شهرداری حسن آباد فشافویه اقدام به تاسیس دفتر محیط زیست در این بخش کرده بود، افزود: ایجاد دفتر و گشت های مشترک شبانه تا حد زیادی جلوی پسماند سوزی را گرفته بود ولی به دلایل نامعلومی این دفتر جمع و گشت های مشترک نیز ادامه دار نشد.

این فعال اجتماعی و رسانه ای یادآور شد: گشت های شبانه و نظارت دستگاه های متولی از جمله بخشداری، شهرداری و اداره محیط زیست  نیز نتوانسته است این پدیده را ساماندهی کند.

سوزاندن پسماند ممنوع است

یک فعال محیط زیست و دانش آموخته دکتری تخصصی آلودگی محیط زیست در این باره  گفت: هر گونه سوزاندن پسماندها اعم از خانگی، کشاورزی، صنعتی بر اساس قانون مدیریت پسماند و قانون هوای پاک ممنوع و غیر قانونی است.

دکتر سیده مریم محمدی اظهار داشت: سوزاندن پسماندهای ویژه، صنعتی و عادی مانند لاستیک، کابل برق و مشتقات پلاستیکی در فضای آزاد علاوه بر آلودگی شدید هوا باعث از بین رفتن مواد عالی و معدنی خاک شده و به مرور سبب مرگ خاک می شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه لاستیک های خودروهای سبک و سنگین در میان پسماندهای خانگی رها می شود، خاطرنشان کرد: همین امر موجب می شود افراد سودجو به راحتی این پسماندها را جمع آوری و برای استحصال سیم های فلزی، لاستیک ها در حاشیه شهرها آتش بزنند.

محمدی تاکید کرد: دولت باید مراکز جمع آوری و امحای لاستیک های مستعمل را در شهرهای مختلف ایجاد کند و پس از آن، این پسماندها در اختیار مراکز مجاز بازیافتی قرار گیرند که به صورت اصولی و بدون آلودگی بازیافت شوند.

محمدی یادآور شد: کابل های برق نیز باید در اختیار مراکزی قرار گیرند که بدون نیاز به آتش زدن و آلودگی هوا از روش های نوین مس موجود در آنها استحصال شود.

محمدی ادامه داد: ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماندهای کشاورزی را بر عهده جهاد کشاورزی، پسماندهای پزشکی را بر عهده وزارت بهداشت، پسماندهای عادی و خانگی که شامل نخاله های ساختمانی و زباله های تر و خشک می شود را بر عهده شهرداری ها و فرمانداری ها و مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه را بر عهده تولیدکنندگان گذاشته است.

وی اضافه کرد: کابل های برق، لاستیک های مستهلک ماشین آلات سنگین و پلاستیک جزو پسماندهای عادی محسوب می شوند و مدیریت این دسته از پسماندها بر اساس قانون به شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها محول شده است.

محمدی با بیان اینکه سازمان محیط زیست وظیفه تدوین، تصویب و ابلاغ شیوه نامه و دستور العمل ها را در خصوص مدیریت پسماندها دارد، اظهار داشت: متاسفانه ضمانت اجرایی دستور العمل های این سازمان در سایر دستگاه های دولتی ضعیف است و همین امر موجب رعایت نشدن بسیاری از بندهای آن می شود.

این فعال محیط زیست به ماده ۳۰ قانون مدیریت پسماندها و ماده ۲۰ قانون هوای پاک اشاره کرد و افزود: بر اساس این بندهای قانونی، سوزاندن هرگونه پسماند در محیط آزاد توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است و در صورت مشاهده و گزارش متخلفان به مراجع قانوی معرفی می شوند.

محمدی یادآور شد: شهرداری ها و دستگاه های دولتی بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک مکلفند ظرف سه سال پس از ابلاغ این قانون زیرساخت های لازم برای تبدیل پسماندها به انرژی، کود و کمپوست را در شهرهای مختلف ایجاد کنند، ولی هنوز این امر محقق نشده و همچنان دفن و رها سازی زباله در طبیعت جای بهره وری از پسماندها را گرفته است.

جولان پسماندسوزان فشافویه در خلاء نهادهای نظارتی

بخشداری ها باید به وظایف قانونی خود در خصوص پسماند سوزی عمل کنند

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری نیز در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه براساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند مدیریت پسماندهای خانگی و عادی در حوزه شهری بر عهده شهرداری ها و در حوزه بخشی بر عهده بخشداری ها است، گفت: متاسفانه بخشداری ها در حوزه مدیریت پسماندهای عادی و جلوگیری از پسماند سوزی به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند.

علیرضا فاضلی اظهار داشت: اداره محیط زیست شهرستان ری در کل ایام هفته گشت های نظارتی زیادی دارد که این گشت ها در ایام اضطرار آلودگی هوا به صورت شبانه روزی می شود ولی به دلیل وسعت سرزمینی ری باید سایر دستگاه ها مانند بخشداری ها، نیروی انتظامی، راهداری و شهرداری ها نیز پای کار باشند تا بتوانیم برخورد خوبی با پسماندسوزان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بخش زیاد پسماندهایی که در حوزه سرزمینی شهرستان ری به آتش کشیده می شوند از سایر نقاط استان تهران به این محل حمل می شود، افزود: وجود آرادکوه و تعداد زیادی مراکز غیرمجاز تفکیک زباله در اراضی کشاورزی شهرستان ری موجب پدیده پسماندسوزی شده است.

فاضلی یادآور شد: بازرسان اداره محیط زیست علاوه بر برخورد با پسماندسوزان در طول هفته تعداد بسیار زیادی پسماندهای در حال اشتعال را با دستان خالی خاموش می کنند ولی با تمام تلاش های صورت گرفته پسماندسوزی در حوزه شهرستان ری وجود دارد.

فاضلی با اشاره به اینکه اتباع بیگانه در پسماندسوزی و ایجاد واحدهای غیرمجاز جمع آوری پسماند در شهرستان ری اشتغال دارند، خاطر نشان کرد: وجود این افراد در کنار بزرگترین مرکز دفن زباله پایتخت از جمله عواملی است که زمینه ایجاد پسماند سوزی را در این شهرستان ایجاد می کند.

دفتر محیط زیست بخش حسن آباد فشافویه نباید تعطیل می شد

بخشدار حسن آباد فشافویه در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه سال گذشته با همت فرمانداری و همکاری اداره محیط زیست و بخشداری یک دفتر کوچک محیط بانی در بخشداری ایجاد شده بود، گفت: این دفتر نقش زیادی در کاهش تخلفات زیست محیطی منطقه داشت که نباید تعطیل می شد.

کریم رئوف اظهار داشت: علت تعطیلی این دفتر با وجود تمام امکاناتی که بخشداری حسن آباد و شهرداری به آن ارائه کرده بودند از سوی اداره محیط زیست شهرستان ری کمبود نیرو اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه وسعت حسن آباد فشافویه از تمام بخش های شهرستان ری گسترده تر و بزرگترین شهرک صنعتی کشور نیز در آن مستقر است، افزود: وجود یک دفتر محیط زیست در این بخش بسیار ضروری است.

رئوف اضافه کرد: بخشداری حسن آباد فشافویه باوجود محدودیت های بودجه ای و امکاناتی آمادگی کامل برای ارائه خدمات و امکانات مورد نیاز برای گشت های زیست محیطی در جهت برخورد با پسماندسوزان را دارد.

وی با بیان اینکه متولی اصلی برخورد با متخلفان زیست محیطی و پسماند سوزان اداره محیط زیست است، بیان داشت: بخشداری فقط وظیفه نظارت را دارد ولی بخشداری حسن آباد در صورت مشاهده فرد پسماندسوز با توقیف خودرو با فرد متخلف برخورد می کند.

رئوف اضافه کرد: نظارت بر پسماندسوزی حاشیه جاده ها از جمله گردنه های نعلبندان و حسن آباد نیز بر عهده گشت ها و پیمانکاران اداره راهداری است که باید این حوزه فعالانه تر عمل کنند و اجازه پسماندسوزی را ندهند.

 برخورد با پسماند سوزان در حاشیه راه ‌ها جزو وظایف اداره راه نیست

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ری نیز در ادامه این گزارش با بیان اینکه برخورد با افرادی که نخاله های ساختمانی و خاک در حاشیه راه های تخلیه می کنند بر عهده اداره راه است، گفت: برخورد با پسماندسوزان در حاشیه راه ها جزو وظایف سازمانی و قانونی اداره راه نیست.

رضا حاجتی اظهار داشت: حریم جاده ها ۳۰ متر است و اداره راه وظیفه نگهداری و جمع آوری پسماندها تا این محدوده را برعهده دارد و هیچگونه مسئولیتی در خصوص برخورد با پسماندسوزان را ندارد.

وی با بیان اینکه گشت های راهداری با وجود اینکه مسئولیتی در قبال پسماندسوزی ندارند ولی با این پدیده برخورد می کنند، تاکید کرد: در این خصوص کارکنان اداره راه تعداد زیادی از پسماندسوزی ها را خاموش کرده اند و هر کجا گزارش شود در محل حاضر می شوند ولی این اداره فقط باید به ۳۰ متری حریم جاده ها نظارت داشته باشد.

بخش فشافویه از توابع شهرستان ری با ۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرری و در مسیر جاده قدیم تهران – قم قرار دارد.

لینک کوتاه : https://nasimrey.ir/?p=3127

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نسیم ری منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.